Hogere waardering voor Nieuwe Oogst

door | mrt 31, 2017 | Uncategorized

De waardering voor Nieuwe Oogst stijgt onder agrarische ondernemers. Leden van LTO Noord, ZLTO en LLTB geven de krant als rapportcijfer gemiddeld een 7,4. 51 procent geeft Nieuwe Oogst een 8 of hoger.

Dat blijkt uit het Lezersonderzoek Nieuwe Oogst 2017, dat in opdracht van AgriPers is uitgevoerd. 853 bedrijfsleden van de LTO-organisaties namen deel aan het onderzoek. Leden van alle drie de organisaties geven aan de krant gemiddeld een 7,4. De website NieuweOogst.nu ontvangt van bezoekers gemiddeld een 7,2, de digitale nieuwsbrief scoort een 7,1 gemiddeld.

Uit het onderzoek blijkt dat de waardering voor de diverse media van Nieuwe Oogst opnieuw in de lift zit. Drie jaar geleden – kort na de vorming van een landelijke redactie binnen AgriPers – kwam uit een vergelijkbaar onderzoek al naar voren dat leden in toenemende mate tevreden zijn over hun ledentitel.

75 procent van de abonnees geeft aan de krant Nieuwe Oogst wekelijks ‘meer dan de helft’ tot ‘vrijwel helemaal’ te lezen. 92 procent heeft een voorkeur voor de huidige omvang (40-48 pagina’s) van de krant. 84 procent ontvangt Nieuwe Oogst bij voorkeur wekelijks. 96 procent hecht waarde aan een papieren editie van de krant. 77 procent noemt Nieuwe Oogst relevant voor de uitoefening van het beroep.

Met name in Zuid-Nederland stijgt de waardering. In de zuidelijke provincies bleven de rapportcijfers in het verleden achter. NieuweOogst.nu en de digitale nieuwsbrief doen het in het zuiden inmiddels fractioneel beter dan in het noorden. Tussen de diverse sectoren zitten geen grote verschillen. Veehouders (7,5) en akkerbouwers (7,5) zijn het meest tevreden, tuinders het meest kritisch (7,1).

Online media

NOnu-vernieuwd-Schermen-2016-1024x536Het mediamerk Nieuwe Oogst wint aan relevantie en dat komt allemediakanalen ten goede. Het cijfer voor NieuweOogst.nu (7,2) ligt 0,5 punt hoger dan in 2014. 54 procent van de abonnees bezoekt NieuweOogst.nu ‘een keer per week’ tot ‘vrijwel dagelijks’. 61 procent noemt de vernieuwde website een verbetering. 34 procent bekijkt regelmatig de video’s van NieuweOogst.tv.

Veel lezers geven in een toelichting aan Nieuwe Oogst ‘betrouwbaar’ en ‘objectief’ te vinden. Ook reacties als ‘een eerlijk beeld van de sector’ komen naar voren. Een lid noemt Nieuwe Oogst ‘de NOS in de sector’ en ‘minder uit op sensatie’ en ‘minder schreeuwerig’ dan andere vaktitels. Het complete aanbod van informatie uit alle sectoren, regio’s en verenigingen, de flinke omvang en frequente en berichtgeving over de resultaten en inspanningen van de belangenbehartiging worden veel genoemd.

Kritische noten worden gekraakt over de scherpte en toonhoogte. ‘Andere bladen zijn soms kritischer’ en ‘wees scherper, over de sector maar ook LTO’ en ‘jullie praten teveel het overheidsbeleid goed’. Veel leden zouden ook meer info over de eigen deelsector lezen.

Lezersonderzoek 2017 Diagram Alle media Lezersonderzoek 2017 Diagram KrantLezersonderzoek-2017-Diagram-Online-1024x597