LTO Bedrijven investeert in gewasmonitoringsdienst BioScope

door | mei 3, 2019 | BioScope

Wageningen, 3 mei 2019

Praktische combinatie van satelliet- en dronebeelden breed toepasbaar

LTO Bedrijven, de gezamenlijke activiteit van LTO Noord, ZLTO en LLTB verwerft een belang in Agri-Dataservices BioScope BV. De startup combineert satelliet- en dronebeelden met gewasdata en analyses van landbouwpercelen. Door een belang te nemen maakt LTO Bedrijven de techniek betaalbaar en toegankelijk voor leden. BioScope werkt goed samen met de veelgebruikte teeltsoftware van Akkerweb en Dacom.

BioScope, een initiatief van medeaandeelhouder AeroVision BV, startte in 2011 als project vanuit geo-informatieleveranciers in samenwerking met onder meer Wageningen University & Research (WUR) en de European Space Agency (ESA). De laatste jaren zijn ontwikkelingen op het gebied van satellietdata en aardobservatie snel gegaan. Voorheen was het niet haalbaar om een dienst voor Nederlandse boeren op te zetten, doordat de toen aanwezige satellieten niet wekelijks beelden met de juiste resolutie en prijs konden leveren. Voor een brede toepassing was dat te weinig, want bij bewolkt weer waren beelden onbruikbaar. Door de groei van het aantal observatiesatellieten zijn er nu meer beelden beschikbaar, waardoor de kans op een geschikte, nauwkeurige foto fors is toegenomen. BioScope vult daar waar nodig de satellietbeelden aan met drone-opnames.

Kostendaling

‘Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor het verkrijgen van satellietdata zijn gedaald’, zegt Arnout Goeman, manager bij LTO Ledenvoordeel. BioScope heeft onderzocht hoe vaak er bij agrariërs behoefte is aan ‘verse’ beelden van percelen. Hieruit bleek dat in de cruciale fases van de teelt, beelden maximaal 10 dagen oud mogen zijn. ‘Dat is actueel genoeg voor het nemen van beslissingen over zaaien, beregenen of het toepassen van gewas­bescherming. En zo ontstaat er ook een optimum: je gebruikt de satelliet als het kan en de drone als het moet. Dat scheelt in de kosten.’

Tamme van der Wal, mede-eigenaar van AeroVision gaat een aansturende functie in BioScope vervullen: “Het partnerschap met LTO Bedrijven is erg belangrijk voor ons. Hierdoor zorgen we dat veel akkerbouwers laagdrempeliger kennis kunnen maken met BioScope.”

Abonnement

LTO Ledenvoordeel biedt vanaf begin mei 2019 een basisabonnement aan op BioScope voor een ledenprijs van 299 euro per jaar. Dit maakt dat de dienst volgens Goeman breed kan worden uitgerold. Hij verwacht dat vooral bij kapitaalintensieve teelten de behoefte aan de service van BioScope snel zal groeien. ‘Veel boeren zoeken naar een praktische oplossing en ondersteuning als het gaat om gewasmonitoring. Het is een middel om precisielandbouw op het bedrijf te optimaliseren. Kijk naar de scouting-kaarten van BioScope. Hiermee kun je gericht het veld in gaan om oorzaken van achterblijvende groei te vinden. BioScope biedt een goed dooront­wikkeld product dat bovendien goed samenwerkt met de veelgebruikte teeltsoftware van Akkerweb en Dacom.’

————————————————————————————————————————————–

Noot voor de redactie:
Foto’s door Jeroen Verschoore – BioScope        Foto’s zijn vrij van rechten te gebruiken.

Link foto’s https://www.dropbox.com/sh/pd4wvktxpc143ng/AAAN5tE0F4SQ8r3dRgEzJOIOa?dl=0

Voor informatie: www.bioscope.nl of neem contact op met:

LTO Bedrijven  /  LTO Ledenvoordeel
Arnout Goeman
m: +31 (0) 6  136 416 38
e:  agoeman@ltoledenvoordeel.nl

AeroVision BV
Tamme van der Wal
m:  +31 (0) 6 131 583 18
e:   tamme.vanderwal@aerovision.nl

Over LTO Bedrijven
LTO Bedrijven bundelt de krachten van boeren, tuinders, LTO Noord, ZLTO en LLTB. Dit levert producten en diensten op die voordeel bieden aan bij LTO aangesloten ondernemers.
Ga voor meer informatie naar
www.ltobedrijven.nl.

Over AeroVision BV
AeroVision is een onafhankelijke inkoop adviseur van geo-informatie. Met onze kennis en ervaring ondersteunen wij organisaties bij het inkoopproces van vooral geo-informatie gerelateerde data of software. Wij helpen de klant de inzet van geo-informatie bij besluitvorming effectiever te maken. Bij de klantvraag zoeken onze experts het juiste aanbod.
Ga voor meer informatie naar
www.aerovision.nl.