Informatief en toekomstgericht platform over precisielandbouw

door | apr 5, 2022 | Nieuws

Met platform Smartfarming.nl geeft ondernemers actuele en relevante informatie over alle aspecten van precisielandbouw en precisietuinbouw. Met informatie over nieuwe technieken, de toepassing ervan en hoe boeren en tuinders ervan kunnen profiteren in de dagelijkse praktijk.

Commercieel manager Bas Gregoor van uitgeverij AgriPers, dochteronderneming van LTO bedrijven, noemt SmartFarming.nl het platform voor slimmer boeren. “We helpen ondernemers met nieuws en achtergronden over ontwikkelingen op het gebied van precisielandbouw.” Het platform bestaat uit een informatieve website en een tweewekelijkse online nieuwsbrief.

Meerwaarde LTO Bedrijven
Voor Smartfarming.nl is het een voordeel dat het deel uitmaakt van LTO Bedrijven. Vooral omdat een deel van de artikelen van de redactie van weekkrant Nieuwe Oogst komt, dat ook onder de vleugels van LTO Bedrijven opereert. Ook op andere manieren is het voordeel merkbaar, vertelt Gregoor. LTO Bedrijven investeert in nieuwe bedrijven en (mede)ontwikkelt nieuwe technologieën voor de land- en tuinbouw. BioScope is daar een voorbeeld van. De software van BioScope biedt telers inzicht in hun percelen via beelden en data van drones en satellieten. Dat maakt precisielandbouw nog efficiënter. SmartFarming.nl zit dus dicht bij de bron en weet wat er speelt op het gebied van productontwikkeling.

Diepgaand en praktisch
Nieuwe Oogst is een belangrijke leverancier van de informatie voor het platform. Daarnaast biedt het achtergronden die lezers diepgaander of specifieker informeren over smartfarming en informatie van een partners die gespecialiseerd zijn in precisielandbouw.

“Technologie is mooi, maar je moet er wel wat mee kunnen verdienen”, zegt Bas Gregoor. “Bijvoorbeeld lagere kosten voor vee, gewasbescherming of bemesting, een hogere opbrengst of doordat je minder tijd kwijt bent met administratieve lasten.” Dat dit belangrijk is, is te zien op website smartfarming.nl. Daar vind je informatie over management en financiering. Gregoor: “We willen ondernemers helpen om er zelf mee aan de slag te gaan.”
Veel ondernemers volgen de ontwikkelingen over precisielandbouw, voor een andere groep is het nog een ver-van-mijn-bed-show. Gregoor begrijpt dat. Toch is het ook voor hen nuttig om de ontwikkelingen goed te volgen, adviseert hij. Hij noemt als voorbeeld de veldrobotten. “Vijf jaar geleden had niemand het daar over en nu iedereen. Je ziet dat nieuwe technieken steeds dichter aansluiten bij de praktijk. Smartfarming laat zien wat eraan staat te komen en wat al realiteit is.”

Reëel beeld
Smartfarming.nl wil ondernemers een reëel beeld geven van de ontwikkelingen. Daarom wordt ook aandacht besteed aan de minder positieve kanten. Zo komen reacties aan de orde van boeren die een ‘wildgroei’ ervaren aan softwaresystemen, die bovendien niet goed met elkaar communiceren. Gregoor: “Het is inherent aan innovatieve ontwikkelingen dat er afscheid wordt genomen van een deel van de nieuw ontwikkelde producten. Dat is ook zo in andere sectoren. In de voedselbranche bijvoorbeeld slaagt slechts 15 procent van de innovaties. Je houdt alleen zicht op de ontwikkelingen als je je goed laat informeren en dat kan via smartfarming.nl.

Gregoor stelt vast dat naast de boeren en tuinders ook leveranciers het platform steeds vaker benutten. ‘’Zij willen hun publiciteitscampagnes op Smartfarming.nl plaatsen, omdat ze merken dat veel boeren de website bezoeken en dat ze met het bieden van hun informatie via Smartfarming.nl veel klikresultaten krijgen.” Gregoor voorziet een flinke stijging in het websitebezoek en het aantal abonnementen. “We zijn redelijk low profile begonnen, vertelt hij. “De behoefte aan informatie over precisielandbouw is gebleken, met het platform stappen we daarin”.

Tekst: Peter van Houweling

Dit artikel is onderdeel van de artikelenreeks over de merken die deel uitmaken van LTO Bedrijven