‘LTO Ledenvoordeel biedt boeren en tuinders de zekerheid van een goede koop’

door | sep 22, 2021 | Nieuws

LTO Ledenvoordeel verzekert boeren en tuinders van een ‘goede koop’. En let wel, een goede koop betekent niet automatisch ook de goedkoopste: “Wij kijken naar meer dan korting alleen”, vertelt Arnout Goeman, manager marketing en business development bij LTO Bedrijven. “Inkopen is een vak. De goedkoopste vinden kan iedereen.”

Zo vergelijkt LTO Ledenvoordeel niet alleen prijzen, maar ook de algemene voorwaarden. “Soms doen we daarin aanpassingen. Het raamcontract dat wij met aanbieders sluiten gaat altijd boven de algemene voorwaarden. Zo zorgen we niet alleen voor korting maar ook voor gunstige condities”, vertelt Arnout Goeman.

LTO Ledenvoordeel ondersteunt daarmee zo’n 35.000 agrarische ondernemers bij de inkoop van producten en diensten: “We zetten vooral in op diensten die terugkerend zijn, zoals zorg-, energie- en telefoonkosten. Deze komen jaarlijks terug en dat maakt het moeilijk vergelijken. Aanbieders passen jaarlijks hun tarieven aan. Wij toetsen die ieder jaar aan de dan geldende marktcondities zodat het voordeel blijvend is, ook bij verlenging.”

Daarnaast werkt LTO Ledenvoordeel ook vanuit vraag. “We peilen bij onze leden de vraag naar een bepaalde dienst, bijvoorbeeld het opruwen van de stalvloer. Hebben we in kaart hoeveel boeren daaraan deel willen nemen dan kijken we met welke partij we een eenmalige aankoop-deal kunnen sluiten”, vertelt Goeman. “Om te zorgen dat de korting ook daadwerkelijk bij de leden terechtkomt, maken we soms gebruik van cashback-acties. Een voorbeeld is de aankoop van dakplaten ter vervanging van oude asbestplaten. De producent, de leverancier, het transportbedrijf; er zijn veel partijen betrokken. Door te werken met cashback weten we zeker dat de korting bij de boer terecht komt en niet ergens in de keten verdampt.”

Samenwerken en ontwikkelen
De oprichting van LTO-bedrijven in 2002 vormde ook het startschot voor LTO Ledenvoordeel. “De LTO-organisaties LTO Noord, ZLTO en LLTB stonden toen nog meer los van elkaar. Door samen te werken binnen de landelijke organisatie LTO Ledenvoordeel en als één blok op te treden, hadden we een sterkere onderhandelingspositie.”

In de loop der jaren is het aanbod steeds verder uitgebreid. Inmiddels zijn er ruim zestig voordelen op het gebied van onder andere energie, brandstof, verzekeringen en producten voor de bedrijfsvoering. LTO Ledenvoordeel werkt daarvoor samen met bekende leveranciers. “We leggen uit waarom wij het rechtvaardig vinden dat we korting krijgen. Uiteindelijk gaan we een strategische samenwerking aan: met ons grote aantal leden bezorgen wij een bedrijf meer klanten en dus krijgen we korting.”

Naast LTO Ledenvoordeel is Arnout Goeman ook verantwoordelijk voor business development van LTO Bedrijven. Gesprekken met potentiële partners gaan soms een stap verder, LTO Bedrijven kan dan investeren om bijvoorbeeld groei te versnellen. “Naast partnerships, investeren we ook in veelbelovende initiatieven. Dat gebeurt soms bij innovatieve beginnende bedrijven die veel waarde toevoegen aan de land-, en tuinbouw sector. We kijken daarbij vooral naar initiatieven op het gebied van duurzaamheid, data en precisielandbouw. Als blijkt dat er financiering nodig is om een bedrijf verder te laten groeien, kunnen we besluiten in te stappen.”

Een voorbeeld is NLGroen, dat nu ook onder LTO Bedrijven valt. LTO Ledenvoordeel heeft een nauwe samenwerking met de verschillende merken van dit platform. “Sommige merken, zoals Energie van Boeren, zijn dankzij onze activiteiten onderdeel van LTO Bedrijven geworden. De diensten van andere merken, zoals Spuitlicentie.nl bieden we met korting aan. Verder maken we gebruik van de marketing- en communicatiekanalen van LTO Bedrijven, bijvoorbeeld via Nieuwe Oogst. Zij hebben de beste communicatiekanalen naar de markt.”

Tot slot zijn sommige merken van LTO-bedrijven ontstaan vanuit LTO Ledenvoordeel. Goeman: “Als iets niet voorhanden is op de markt wat we als LTO-ledenvoordeel wel zouden willen hebben, dan gaan we het zelf ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is het LTO-Bedrijven-merk Profito, ons eigen energie-merk dat we in de markt hebben gezet. Zo helpt LTO Ledenvoordeel de boer ook door innovatief te zijn.”

Tekst: Milou Dekkers